Winstgevende producten bol
Home » Hoe vind je winstgevende producten op Bol.com?

Hoe vind je winstgevende producten op Bol.com?

De vraag die vaak gesteld wordt is: Hoe vind je nu winstgevende producten op Bol.com? Hieronder vind je een stappenplan, waarbij jij leert hoe je winstgevende producten kan selecteren. Heb jij de check al gedaan? 

1.0 Winstgevende producten zijn geen seizoensgebonden producten

Kerstlampjes zullen zeer goed verkopen in november en december. De andere 10 maanden van het jaar zal je echter naar alle waarschijnlijkheid geen enkel kerstlampje kunnen verkopen. Als je voorraad kerstlampjes niet helemaal verkocht is zal die zo’n 10 maanden blijven liggen tot je opnieuw kan verkopen.

winstgevende producten zijn geen seizoensgebonden

Daarom is het belangrijk om op zoek te gaan naar producten die mensen een heel jaar door nodig hebben en dus ook het hele jaar door zullen kopen. Denk hierbij bv aan artikelen die gebruikt worden in het huishouden : dweilen, bezems of schuursponsjes hebben mensen het hele jaar door nodig. 

Ook sportaccessoires zijn een goede keuze, denk aan een drinkbus of een yoga mat. Sporten de mensen alleen in de winter of in de zomer? Nee, dat doen ze het hele jaar door. Speelgoed zal misschien meer verkopen naar het einde van het jaar toe met de feestdagen en Sinterklaas maar dit is zeker iets wat ook het hele jaar door kan verkocht worden.

2.0 Winstgevende producten hebben een marge van Minimaal 10 euro

De marge is het verschil tussen jouw aankoopprijs en je verkoopprijs. Zorg ervoor dat deze minimaal 10 euro bedraagt. Het is belangrijk dat je deze minimale marge hanteert omdat je rekening moeten houden met een aantal vaste kosten zoals import- of verzendkosten. 

Is je marge per verkocht product kleiner dan 10 euro zal je winst per verkocht product zo klein worden dat het eigenlijk niet meer de moeite loont. Als je dan ook nog te maken krijgt met retourzendingen riskeer je zelfs van niet meer uit je kosten te komen en dan maak je dus verlies op dat item. We zijn net op zoek naar winstgevende producten, verlieslatende wil je natuurlijk helemaal niet in je assortiment hebben!

Tip:
Kijk hier niet alleen naar je verkoopprijs, als je deze te hoog maakt zullen je klanten het product bij een concurrent bestellen! Om je marge te berekenen zijn er 2 factoren van belang : je verkoopprijs én je inkoopprijs. Contacteer je leverancier en probeer dus zeker een goede aankoopprijs te onderhandelen!

3.0 Speel in op de vraag van de klanten

Als je op zoek gaat naar winstgevende producten is het natuurlijk belangrijk om zaken aan te bieden die verkocht worden! Geen verkoop is uiteraard geen winst. Zoek dus producten die klanten nodig hebben en waar veel vraag naar is.

Hoe vind je nu dergelijke producten? Om te weten te komen of een product nu wel of niet niet populair is bij klanten van Bol kan je sorteren op “populariteit”. Bol.com plaatst hier de meest verkochte items bovenaan, dit zijn dus de producten waarnaar de grootste vraag is. 

Trap niet in de val die veel beginnende verkopers maken door er vanuit te gaan dat een product wel zal verkopen maar kijk in de lijst van best verkochte producten! Bovendien zal deze lijst een zelfversterkende effect hebben, mensen zullen net sneller een product kopen omdat het populair is.

Wil je echt een pro worden in het verkopen van producten op Bol.com? Check dan onze review van de Bol Masterclass.

4.0 Selecteer de categorieën

Bol heeft verschillende categorieën in het aanbod, maar niet elke categorie is geschikt voor beginnende verkopers! Je beperkt je best tot het verkopen van producten uit deze categorieën :

Gelukkige vrouw online shoppen - winstgevende producten

  • Speelgoed en hobby
  • Baby en kind
  • Mooi en gezond
  • Sport, Outdoor en reizen
  • Wonen, koken en huishouden
  • Auto en motor

Kledij en schoenen zijn niet aan te raden omdat je daar rekening moet houden met maten. Je moet hier een inschatting kunnen maken hoevel stuks je van elke maat moet inkopen. Dit vereist veel ervaring en je moet kunnen beschikken over de juiste data. Laat deze dus beter over aan de ervaren verkopers.

Een andere populaire categorie zijn hoesjes voor mobiele telefoons. Deze worden wel heel veel verkocht maar zijn daardoor ook erg populair bij verkopers, je zal hier dus moeten opboksen tegen stevige concurrentie. De belangrijkste reden waarom je dit beter niet in je assortiment opneemt is echter omdat een hoesje gebonden is aan een bepaald toestel. Als de fabrikant van de telefoon een nieuwer model uitbrengt dan zal de verkoop van hoesjes voor het vorige model helemaal inzakken. Je riskeert dus ook hier met een grote hoeveelheid onverkochte voorraad achter te blijven.

In de categorieën die we hierboven opgesomd hebben ga je vooral producten vinden die mensen altijd nodig zullen hebben, daarom noemen we dit ook wel “needed products”. Over het algemeen zijn deze artikels ook niet seizoensgevonden en kan je ze dus het hele jaar door verkopen. De needed products zijn zeer belangrijk om een gezonde business op poten te zetten die het potentieel heeft om op lange termijn goed te presteren!

De zogenaamde “want products”, producten die mensen willen, kan je als beginnend verkoper best vermijden! Deze zijn gebonden aan verlangens van mensen en die kunnen veranderen. Ze kunnen vaak aan modetrends gelinkt worden en bovendien zijn dit het soort producten die nogal snel geschrapt kunnen worden in tijden van crisis.

5.0 Voorbeelden van winstgevende producten

Tot slot geven we nog enkele voorbeelden van niet-seizoens gebonden artikelen uit de juiste categorieën.

  • Fitness matjes. Mensen zullen altijd sporten, winter of zomer, jaar in jaar uit.
  • Opbergboxen. Iedereen heeft opbergruimte nodig en handige opbergboxen komen hierbij uitstekend van pas.
  • Magneten voor op de koelkast of een whiteboard

Doe wel steeds goed je research in verband met populaire items en vergeet de marge van 10 euro niet!

Wil je meer leren over verkopen op Bol.com? Kijk dan snel of er een plekje vrij is bij het gratis naar het webinar van Jia Ruan!

BolMasterclass pakket

Klik op onderstaande actie knop en zorg ervoor dat je niet onnodig meer betaalt voor de cursus!